Recomandare de carte
„SĂ PREDĂM CA ÎN
FINLANDA”
T. D. Walker
Cartea
“Să predăm ca în Finlanda” se încadrează în categoria educație, psihologie, de aceea am și ales să prezint o recenzie a acesteia,
abordează un subiect care mă interesează. Mai ales că acord o atenție deosebită și altor sisteme de învățământ, altele decât sistemul din România.
Capitolele acestei cărți sunt structurate și formulate sub forma unor sfaturi pe care profesorii le-ar putea aplica la clasă pentru ca orice sistem de învățământ să se apropie de cel din Finlanda.
Cu toți, sper, am auzit despre inovativul sistem educațional din Finlanda, un sistem bine pus la punct, fără teme, fără copii stresați, cu cadre didactice care excelează. În Finlanda, școala e un teren de joacă pentru copii: elevii nu au uniforme, stau desculți, învață în curte și nu sună niciun clopoțel. Râd, vorbesc tare, neîntrebați și nimeni nu îi ceartă. Profesorii sunt parteneri de joacă, nu îi evaluează și nu le pun note.
Chiar o profesoară din Finlanda afirmă că “În Finlanda, copiii merg la școală cu plăcere. În clasele primare ziua este scurtă, cu pauze la fiecare 45
de minute și o pauză mai lungă. De asemenea, fiecare primește câte o masă
caldă. Sunt învățați să nu risipească mâncarea. Temele puține și de multe
ori sunt sub forma unor experimente pe care elevul le face acasă.
La liceu se muncește. În broșura fiecărui liceu scrie că liceul nu este
obligatoriu iar atunci când vii la liceu îți iei responsabilitatea învățării.
Elevii de liceu au câteva materii
obligatorii iar restul le aleg în funcție de interese. De exemplu,
Bacalaureatul în limba engleză are cel mai ridicat nivel de dificultate din
Europa”.
Autorul, T. D. Walker e un profesor american care alege să trăiască în Finlanda. Se
vede pus în fața unor provocări cărora trebuie să le facă față. Mentalitatea
profesorilor este diferită, ei sunt mult mai relaxați și pun accentul pe alte
aspecte.
Acum ceva timp am citit cartea „Să
predăm ca în Finlanda” care mi-a dat un ton
optimist, multă speranță și idei noi ce pot fi adaptate, încercate și preluate
de sistemul românesc de învățământ. Ceea ce cu toți ar trebui să preluăm din
această carte este să simplificăm spațiul de învățare, să acordăm mai multă
libertate elevilor pentru a-și exprima creativitatea și personalitatea,
discutarea punctelor forte si celor slabe din cadrul unui concurs, test,
proiect, elevii mai mari să aibă grijă de cei mai mici
în timpul pauzelor.
Pentru ca învățarea să se
producă în mod autentic, aceasta ar trebui să devină „spațiul de întâlnire”
dintre elevi, profesor și lumea reală. Construirea acestui spațiu îl constituie
îndeplinirea mai multor condiții. Despre aceste condiții și despre maniera în
care le putem dezvolta ne vorbește această carte, care descifrează simplu și
clar cheile succesului finlandez în educație.
Ce capitol mi-a plăcut cel mai mult?
Dificilă întrebare. Sunt multe pasaje
ce mi-au atras atenția. Unele pentru că prezentau lucruri noi, altele pentru că
erau opoziția metodelor sistemului nostru educațional. Mi-a plăcut mult
capitolul despre muzică, și mă bucur că cineva pune accent și pe acest lucru,
deoarece nu trebuie să fii muzician și să cânți la un instrument pentru a cânta
în clasă cu elevii în orice moment, fie la ora de muzică, fie la ora de lectură
pentru a destinde atmosfera, fie la ora de matematică pentru a număra ritmic.
O astfel de carte trebuie citită cu creionul
în mână, subliniind cuvinte cheie și tehnici, jocuri, lucruri care la prima
vedere pot părea puțin semnificative, dar care demonstrează ce efect benefic au
asupra copiilor.
Această carte nu este despre Finlanda sau
doar despre un sistem de educație, ci despre copii, despre modul în care,
oriunde și oricând, starea lor de bine, serviciile de suport, contactul cu
natura, autonomia și încrederea fac ca lumile, de multe ori, paralele ale
profesorilor și elevilor să se întâlnească și să genereze experiențe relevante
de învățare.
Acum vă voi oferi zece motive pentru
care Finlanda are cel mai bun sistem școlar din lume, cel puțin din punctul meu
de vedere:
10. Copiii primesc un start puternic.
9. Au profesori excelenți cu pregătire vastă.
8. Niveluri înalte ale autonomiei profesorilor.
7. Fonduri ample pentru a ajuta elevii slabi să recupereze.
6. Profesorii nu predau pentru test (pentru că nu există
vreun test).
5. Copiii încep școala târziu.
4. Bucuria și jocul fac parte din programă.
3. Toată lumea merge la școala publică.
2. Copiii finlandezi au un viitor luminos, adaptat la
forțele și interesele lor.
1. Egalitatea dintre școli.
Comentarii
Trimiteți un comentariu